Besökare sedan 10 Maj 2010

susnet statistik Totalt.. Denna månad... Denna Vecka... I dag...

tisdag 30 november 2010

Toni Holgersson

En av mina stora favoriter. Hans texter gör att man lyssnar lite extra. Fick min första skiva med honom i början av 1990 talet av min dåvarande pojkvän. Och jag var fast. Gillar denna typ av visa..


Från Wikipedia        

Pilar

Toni Holgersson, född 1966 i Stockholm, är en svensk sångare och låtskrivare.

Toni Holgersson släppte sin första fullängds-CD 1989 "Toni Holgersson" (MNW) och blev Grammisnominerad som bästa nykomling, följt av "Louise & Kärleken" 1990 (MNW) som blev Grammisnominerad som bästa folk/visa, "Zigenaren i Månen" 1991 (MNW). Sedan påbörjades ett samarbete med Kjell Andersson på EMI, där gjordes "Blå Andetag" 1993 (EMI), "Lyckliga Slut" 1994 (EMI), samma år turnerade han med Lisa Ekdal, Björn Afzelius och Mikael Wiehe med Visor och rosor runt Sverige. Sedan följde tio års frånvaro från musik och scener pga av missbruk och hemlöshet.

2005 kom det ett livstecken i form av "Tecken på liv" (MNW). 2007 släpptes skivan "Psalmer" (Monitor) ett samarbete med Lasse Englund och Irma Shultz Keller. Toni Holgersson medverkar även på samlingsskivor som "Taube", "Sånger om barn", "Dubbel Trubbel" (Emi), "Stolta stad", "Retur Waxholm" (MNW) och "Med ögon känsliga för grönt" (Transmedia).

Den 19:e maj 2010 släpptes Toni Holgerssons åttonde cd "Ibland kallar jag det kärlek" (Bonnier Amigo). "Fantastisk stämning" "Märklig skönhetsupplevelse" -DN, "En stor andra comeback" -Expressen, "Årets viktigaste, nödvändigaste och kanske smärtsammaste platta" -DalaDemokraten, "Kan vara Holgerssons bästa någonsin" -Östran, "En tonsatt instruktionsbok till hur man upptäcker och uppskattar skönheten i en grå regntung himmel" -Sydsvenska Dagbladet, "Fantastisk comeback" -Nerikes Allehanda, "Lika stark och djup som det här skärgårdshavet" -Aftonbladet.

Skivan är producerad av Dante Kinnunen. Medverkande musiker är Ludwig Dahlberg (trummor), Andreas Söderström (gitarr), Johan Berthling (bas), Martin Hederos (klaviatur), Anna-Maria Espinosa (sång) och Markus Krunegård (sång).
Läs mer: http://www.myspace.com/toniholgersson
Album
1989 - Toni Holgersson
1990 - Louise och kärleken
1991 - Zigenaren i månen
1992 - Blå andetag
1994 - Lyckliga slut
2005 - Tecken på liv
2006 - 90-94 Eftersänt (Samlingsskiva)
2007 - Psalmer
2010 - Ibland kallar jag det kärlek

Singlar
1989 - Kom Till Mig
1991 - När du ser på mig
1992 - Driven av en vind
1992 - Bilder från Washington Sq.
1993 - Du med dina ögon
1993 - Vad gör du nu?
1994 - Nån att hålla om
1994 - Vykort
1994 - Nån att hålla om (Remix)
2005 - Silverskugga
2005 - Den jag en gång var

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar