Besökare sedan 10 Maj 2010

susnet statistik Totalt.. Denna månad... Denna Vecka... I dag...

onsdag 19 oktober 2011

Upphovsrätt!!!



Hittade ett väldigt intressant inlägg hos Clara Stickar. Hon hade tagit upp frågan upphovsrätt och länkat till två andra bloggares inlägg angående detta. Nämligen Visa Lisa och Arga Stickaren. Mycket intressant läsning. Visst har jag känt till upphovsrätten, men att man kan göra fel på så många sätt, det har jag aldrig tänkt på. LÄS DEM!!!


Detta får mig att börja fundera på vad som menas. Jag köper ju knappast ett mönster för att massproducera och sälja mina alster. Visst det finns säkert dom som gör det. Däremot har jag många gånger stickat eller virkat ett mönster åt personer som inte själva kan. Då har dom fått betala garnet som gått åt. Bryter man mot upphovsrätten då??? Jag får sticka åt mig själv och sedan sälja som Second Hand??? Ja visst..Klart att när man tröttnat på plagget eller barnen växt ur det kanske vill att andra ska kunna bära det.. Men då bryter man inte mot upphovsrätten?!!. Jag fann det mycket intressant att läsa dessa inlägg. Men en sak jag inte förstår riktigt är att varför man lägger ut sina mönster på nätet om man helst inte vill att de används... Klart man vill att de används men inte i massproduktion. Men är det okej att jag använder ett mönster ex på virkade kakor kanske gör tio och GER bort dem i present??? 
Är det okej att jag stickar/virkar och låter den som vill ha betala garnet??. Jag gör ju då knappast en vinst på det, men jag får utöva det jag tycker bäst om nämligen handarbeta, och jag ger den som inte kan handarbeta känslan av att bära ett plagg som är hemmastickat. Tänkte bara se vad ni har för åsikter om detta. Eller vad som gäller.
Läs inläggen och se vad ni själva tycker. Tur att man inte kan detta med att designa mönster själv. =D


Killevippen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar