Besökare sedan 10 Maj 2010

susnet statistik Totalt.. Denna månad... Denna Vecka... I dag...

söndag 4 september 2011

Anna Jansson - Stum sitter guden.

Öhhhh. Jag gjorde ett stort misstag... Ja inte det att jag läste boken.. Absolut inte, den är super bra. Men jag började läsa boken samma dag som jag sett filmen... Inte bra, inte bra alls. Om man nu ska göra en film som bygger på en bok, ska inte någonting stämma då??? Jo okej, mördaren var den samma i både bok och film men det var väl i stort sett allt som stämde.. Inte årstiden, inte platsen, inte familjen... Njaaa knappt någonting alltså... Nu i efter han kan jag ju försöka att lova mig själv att inte läsa boken så tätt på jag sett filmen eller vise versa. Nu ska jag kanske förtydliga det lite och tala om att jag tyckte både boken och filmen var bra.. Om man nu såg på dem på två helt skilda historier.


Stum sitter guden är en deckarroman från år 2000 av den svenska författarinnan Anna Jansson. Detta är den första boken om polisassistent Maria Wern.
I skogen utanför Kronviken hittas en man hängande med ett spjut genom magen. Runt honom hänger döda djur: hund, katt, kanin, tupp. Det liknar ett midvinterblot från asagudstiden.
Maria Wern och de andra jagar en galen mördare. Samtidigt har Maria problem hemma: Två små barn, en mer än lovligt bortskämd och strulig make och en besvärlig svärmor.                          (Wikipedia.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar